Activiteiten bij Lopend Vuurtje

Wereldvredesvlam Twente biedt verschillende activiteiten bij Lopend Vuurtje, gericht op basisscholen en op voortgezet onderwijs. Afhankelijk van de grootte van de groep kiezen we, samen met de school, verschillende activiteiten waarmee we een les van ongeveer 2 uur maken. In kleine groepjes rouleren we de (meestal) drie activiteiten. Zo heeft elke leerlingen aan alle activiteiten deelgenomen, met gerichte aandacht van ons.


Verspreid jouw vredesvirus
Tijdens het begin van de coronacrisis publiceerden we dagelijks een korte vredesactiviteit die kinderen eenvoudig thuis kunnen uitvoeren. We hopen hiermee in deze bijzondere tijd via mooie oefeningen, inzichten en gespreksonderwerpen meer vrede de huiskamers binnen te dragen.

Vredelichtje
Leerlingen maken een vredeslichtje voor iemand anders met een waxinelichtje en een eigen geschreven wens. We nodigen ze uit dit vredeslichtje te schenken aan degene aan wie de wens is gericht.

Vredescollage
Leerlingen schilderen, vanuit ieders beeld over vrede, een gezamenlijke vredescollage op een groot doek. Dit vraagt om samenwerking en het delen van elkaars bedoeling van vrede.

Vredesmeditatie
Aan de hand van voorbeelden uit hun directe leefwereld, laten we ervaren dat je altijd positieve kanten kan zien, ook al gebeurt er iets naars of vervelends. Deze activiteit laat de leerlingen het effect ervaren van positieve en negatieve gedachtes.

Vredesvlaggetjes maken
We maken samen verschillende vredesvlaggetjes, die we aan elkaar rijgen tot een lange slinger. Deze slinger staat symbool voor alle individuen die samen iets moois toevoegen en die samen een heel mooi geheel kunnen maken.

Vredesbril
Leerlingen knippen een bril en plakken hun beeld van vrede op de glazen. Dit kan ook in de vorm van een kijkdoos. We nodigen ze uit hun beeld te delen met in de groep.

Haiku maken
Leerlingen maken in de rijmvorm van een haiku een gedicht over vrede. Deze haiku’s worden voorgedragen of op een andere manier verwerkt en verzameld, bijvoorbeeld op vlaggetjes.
De handdruk
en het oogcontact
als basis voor vrede
Een geheime vriend
Deze activiteit is bedoeld om het effect te ervaren van iets aardigs doen voor iemand en te ontvangen van iemand, tussen de lessen door. Dat kan, via lootjes trekken, in het geheim zonder dat de ontvanger weet wie iets aardigs voor hem heeft gedaan, of in de vorm van het schrijven van een brief aan een klasgenoot.

Zo goed als nieuw
Vrede gaat ook over goed omgaan met onze aarde. Het zomaar weggooien van dingen die je niet meer nodig hebt, gaat opnieuw ten koste van onze aarde. In twee lessen besteden we aandacht aan ‘wat is genoeg en hoe kun je zuiniger zijn’ en aan het ruilen of weggeven van spullen die je zelf niet meer nodig hebt.

Verhalen met een boodschap
Leerlingen gaan in groepjes aan de slag om een oplossing te bedenken voor een actueel thema/probleem. In de tweede les laten ze aan elkaar de oplossing zien en bespreken ze wat je zelf kunt doen of doorgeven.

Vredesweblog
Leerlingen maken een vredesklassenboek of digitale vredesweblog. Daarin verzamelen ze alles wat te maken heeft met het thema vrede: tekeningen, gedichten, foto’s en verhalen.

Wereldvredesvlam Twente in de klas
We nemen de vlam mee naar de school, waar deze voor een bepaalde in de klas blijft. Scholen zijn ook welkom in de Wonne voor een rondleiding of een verzorgde les in de buurt van de Wereld Vredesvlam.

Lees verder voor meer informatie
- Over Lopend Vuurtje
- Impressie van alle schoolbezoeken
Meerwaarde van Lopend Vuurtje voor een school
- Aanvragen en offerte via info@wereldvredesvlamtwente.nl